Wednesday 4 February 2015

Nothing To Say

Assalamualaikum...

Hari ni dah 5 Februari 2015.Hari Khamis.Cepatnya masa berlalu kan?Rasa macam baru je tinggal tahun 2014.Sedar2 dah masuk bulan 2.Allah...hari makin bertambah,usia pun akan bertambah tapi amal n iman kita dah tahap mana?Makin bertambah atau makin berkurang?Nauzubillahminzalik...

Hari ni,such a lazy Thursday.Fortunately balik awal la kan hari ni.Akhirnya setelah lama hampir 2 bulan x drive,hari ini gagahkan diri jugak untuk drive sendiri ke tempat keje.No more hubby.Xnak susahkan dia.Lagipun dah nak start berjimat minyak sebab bulan 3 ni kena g kursus di Langkawi lak.Nak x nak ofcoz sikit sebanyak nak bawak duit untuk shopping jugak kan?At least beli coklat untuk buah tangan.

Lately banyak sangat dugaan,ujian yang Allah berikan.Lepas satu,satu.Kadang2 rasa give up dah...Letih sangat...Minggu lepas d last kittens of mine mati.Dari 4 ekor,none of them survives.All deads.T_T... Saya syak virus.Berjangkit dari ibunya.Coz pergi jumpa vet dia cakap kemungkinan virus bahaya.Tapi sebab kekurangan duit,x pergi buat lagi test blood untuk dia.Dia punya test kit pun dah RM80-RM100.Sebab hari tu jugak saya pergi vaksin 5 ekor kucing.So,dah habis bajet untuk dorang...

Minggu lepas 1 of my queen keguguran.After 8 months of waiting.4 janin yg hampir cukup sifat mati.Dugaan sungguh.Then minggu ni baru perasan my another queen lak preggy.After more than 1 year,she's finally pregnant.Alhamdulillah..cuma risau takut virus tu dah berjangkit dengan dia.

Tahun baru ni,permulaan tahun yg bukan baik bagi saya.Banyak sangat masalah...masih berlarutan.Bukan la nak menidakkan takdir or ujian yg telah Allah tetapkan,tapi kadang2 sbg hambaNya yg lemah,ada sampai satu tahap saya memang akan down sangat.

Sekarang,pening fikir nak sambung degree lagi.Hujung bulan 2 dah daftar.Rancangnya nak keluarkan duit kwsp akaun 2 sebab x berapa nak mampu untuk bayar guna duit gaji.Berapa la sangat gaji pembantu tadbir kewangan...Pulak tu dgn status isteri,stay dgn mertua,tanggungjawab semakin bertambah.Beban kewangan pun bertambah.Penat...bukan mengeluh or x bersyukur tapi memang betul duit kadang2 jadi masalah besar...Tadi mama call.Mengadu dekat dia yg saya rasa macam x mampu untuk teruskan niat nak sambung degree.Tapi bila fikir semula,insyaAllah Allah akan tolong saya nanti.Sebab Dia xkan menguji hambaNya melebihi kemampuankan?

Ni tengah serabut kepala duk fikir nak cari income lebih.Hari tu jual kek,tapi faham2 je la kan.Xkan orang nak beli kek hari2.Lepas tu nak breed kucing pun macam terbantut sebab kucing ada penyakit.Sekarang tengah fikir,apa lagi ye keje yg boleh saya jadikan income untuk sampingan?Tambahan pulak zaman sekarang ekonomi semakin parah.Harga barang2 semua melambung.Semua benda kena bayar sekarang ni.Habis untuk org yg keje makan gaji macam saya ni?Kalau setakat bergantung pada gaji saja memang out la.Pernah fikir nak apply keje swasta yg sepadan dgn diploma saya.Macam bank ke,tapi rasa sayang lak sebab dah sah jawatan kerajaan.Berbelah bagi semuanya.Buntu.

Jadi apa lagi yg harus saya lakukan?Setiap hari fikir pasal duit.Bangun je tido fikir duit.Kadang2 rasa macam sewel je.Fikir duit,duit,duit.Sejak dari mula bekerja sampai la bergelar isteri,asyik fikir duit je.Bukan mata duitan.Tapi fikir nak cari duit untuk hidup dgn lebih senang...Saya dah biasa bergantung pd diri sendiri.So susah senang memang xde la nak mintak2 dgn orang.Sebab tu saya keje kuat.Fikir macam2 cara untuk cari duit lebih.Even jual kek dapat untung rm50,tapi dah syukur sangat sebab itu hasil penat lelah saya.Orang xtahu keadaan kita.Org cuma nilai luaran jer.Tengok saya pakai baju branded,ada kereta sendiri,makan sedap2,mesti org ingat banyak duit.U wrong!Hutang banyak.Tapi bila kita keje kuat,mesti nak reward diri sendiri kan?Nak jugak rasa senang,boleh makan sedap2.Tapi bukan bermakna nak menunjuk2 kita ada duit.Itu dah riak dah...

Lelah...Itu sebenarnya.Lelah fikirkan duit,keje,relationship kami,n anak.Letih sangat...Sometimes how i wish i can run away from all these things...

No comments :

Post a Comment