Sunday 19 October 2014

Kerja kerajaan.Best ke x?

Hi

Stress.

Sejak dari hari pertama lapor diri,sehingga ke hari ini,hati saya x pernah happy keje kat kolej ni.kolej ni under kementerian kesihatan malaysia.KKM.Memang dah rezeki saya agaknya,terus lapor diri kat sini.Dapat keje di negeri sendiri.Alhamdulillah.Walaupun jawatan SPM,bukan Diploma.Tapi bersyukur sebab 1st time interview,terus dapat keje gomen.Orang lain bukan main susah.Ntah dah berapa x pergi interview tapi still x dapat.

To be honest,keje gomen x seindah yg org duk cakap tu...Biasanya orang selalu cakap,ala keje gomen bukan penat pun.Duk je atas kerusi ngadap PC dari pukul 8-5.Boleh mengular.Hujung bulan dapat gaji.Boleh bonus lagi.Banyak lagi keistimewaan yg dapat.Oh really???

Well,meh nak cakap.Pengalaman saya sendiri.Orang lain maybe different lak kan.Sebelum saya keje kat kolej ni,saya pernah praktikal di Pejabat Perbendaharaan Kelantan di Kota Darulnaim.Ala yg dekat SUK tu la..I was there for 3 months.Memang staf kat sana ok2.You know,keje di jabatan besar camtu,under Pegawai Kewangan Negeri Kelantan.Walau cuma budak praktikal,banyak ilmu yg saya dapat.Dorang hormat saya n dorang sangat baik.Walau pangkat pegawai,xde nye nak sombong or berlagak.

Then,berbalik ke keje sekarang.First day saya lapor diri untuk bertugas kat sini,ada hamba Allah siap tanya,keje sini ni pakai kabel besar mana?U what???I was like,I'm speechless!Hari pertama pun dah kena bantai.Sebab tu la,start dari saat tu,saya dah rasa this place not gonna be so nice to me....so memang saya dah nekad,saya datang sini untuk keje.That's all.Lantak r.Memang saya rasa dah hilang kepercayaan.Mood memang dah ke laut ke Jurang Mariana dah pun!

Working with all these ladies,memang gila!Stress!Bos pulak macam *****!Hampeh.X sangka ada Pengarah macam ni.X profesional langsung.Demi Allah,pertama x dalam hidup saya,ada perasaan serabut,benci,nak marah,sakit hati,penat,pening bla,bla,bla dekat boss macam ni!Saya boleh cakap,dia memang manusia jahat,hati busuk,kejam,zalim x berperikemanusiaan.Some says sebab dia anak dara tua n xda anak.Sebab tu dia x boleh nak timbang rasa,xde belas kasihan.Seksa gila keje kat sini.Tertekan.Macam anjing,kuli batak kami ni!Dia xnak ikut pekeliling,buku GO.Tapi nak kami ikut arahan dia.Cuma dia sorang saja yg betul.Hari2 kena marah kena tengking.Hari2 dia cari salah kami.

Dah la pilih kasih...kami yg buat keje sampai balik lewat ni langsung x dihargai! T__T

Saya pernah sekali menangis depan dia.Sebab x tahan sangat sakit hati.Kesnya saya amik EL tayar kete bocor.Punya la dia mengamuk.Tapi Allah tu Maha Adil.Ada satu hari tu saya lambat masuk ofis.Ala lambat dalam pukul 8.15 jer.Tapi dia marah2.Yang sedihnya dia tuduh saya menipu padahal selama ni,saya yg selalu datang awal ofis.Tahu x,pukul 6.45 pagi saya dah sampai ofis!!!Saya lambat hari tu coz ada kete excident.Kebetulan si boss ni pun duk Pasir Puteh.Hari kejadian tu ayah saya n mama saya yg hantar.So kami bertolak lewat sikit.Si boss ni tuduh saya menipu coz dia cakap masa dia lalu tadi jalan x jem pun.Memang la coz dia bertolaak dulu.Hari tu saya bertolak lewat dari kebiasaan.Mati2 dia mengamuk cakap saya menipu la apa la..Siap suruh buat surat la apa la...

Then,keesokannya,pukul 10 lebih si boss masuk ofis.Kesnya,dia excident. :) .Saya x doakan yg buruk cuma saya ada doa supaya Allah bantu saya yg dizalimi.Itu janji Allah kan?Doa orang yg dizalimi insyaAllah akan termakbul...

Pasal cuti pun jadi masalah.Staf nak amik cuti pun sampai kecoh satu ofis.Tapi dia sesuka hati claim off day.Siap boleh cakap kerajaan malaysia hutang off day dengan dia banyak lagi.What the!!!Memang terang2 kau menipu mak cik oi.Yg sebenarnya,dia x layak tapi sebab dia BOSS,dia guna title dia tu!Sesuka hati dia jer!

Time staff nak claim contohnya,claim perjalanan.Saya yg buat.Sangat kesian..banyak gila duit claim dia akan potong.Sampaikan sesetengah staf xnak dah claim...Tapi time dia pulak nak buat claim,sesen pun saya x boleh potong padahal benda tu salah sebab dia akan marah bila saya potong!So,setiap bulan dia makan duit free.Memang banyak salah laku dia...Tapi kami xtahu apa lagi cara nak buktikan.. :'(

Banyak lagi sebenarnya salah laku dia...Tapi kami org bawahan ni xde tempat nak mengadu or mintak tolong.Sebab tu semakin ramai staf yg mintak tukar.Dah x sanggup keje dengan pengarah gila macam dia.Ramai yg cakap dia dah nyanyuk.Memang pun sebab dia asyik lupa jer... :(

Kami xtahu la macam mana nasib kami.Bulan 4 tahun depan dia dah nak pencen.Tapi itu pun ada hati nak sambung 62.Mujur kerajaan xde umum apa2 pun lagi.So kepada sesiapa yg nak keje gomen,teruskan la.Memang bagus.Tapi kalau dapat boss x betul macam kami ni,korang akan tahu la macam mana seksanya..Sampaikan my hubby pernah cakap nak tumbuk coz dia x benarkan saya balik awal sebab saya ada hal..Sampai menangis2 saya depan hubby...Xtahu la nanti dah ada baby macam mana.Setiap hari serabut dengan hal keje n dia sampai hubby marah saya...Stressssssssssss!




No comments :

Post a Comment