Tuesday 10 June 2014

Bride 2 be paling cool n paling jimat cermat!

Assalamualaikum..

Hai! :)
Baru saja habis kursus 2 hari,kursus dalaman anjuran ofis saya.semua staf terlibat.kursus pengukuhan kerja berpasukan tapi tersangat lah bosan!!!phewww....dah habis.then today is wednesday...esok dah khamis! :D

Nak cerita tentang persiapan pernikahan.sebenarnya x berapa nak ada persiapan pun sebab saya n si tunang langsung x amik tau pun...yup.kami langsung x prepare apa2 lagi.i told u what,memang tggl 2 bulan lebih je lagi..ni dah nak masuk bulan Ramadhan.then bulan 7 raya Aidilfitri.tinggal je bulan 8 untuk prepare.baju belum siap jahit.barang hantaran x beli satu benda pun lagi.bekas pa/hantaran pun langsung x beli apa pun.plan nak gubah sendiri sebab rasa tersangat la membazir untuk upah orang or guna hiasan2 yg mahal.sebab lepas tu kalau orang buang,sangat la rugi...

cuma kad kahwin dah sampai.goodies bag untuk rombongan lelaki pun dah sampai cuma ada kesilapan sikit,x dapat semua.so akak tu dah poskan baki yg kurang tu.insyaAllah minggu ni jugak sampai.apa lagi yek?banyak benda sebenarnya kena beli n buat..tapi oleh kerana saya n tunang wat relax je,so let's do it on last minute!boleh???paling risau sebenarnya baju n gubahan hantaran...tapi wat sedap hati je yg saya sempat siapkan.plan lepas raya baru betul2 nak fokus beli barang untuk gubah hantaran.ramai yg tanya,sempat ke dalam masa sebulan nak siap?huhu...just wait n see..it's gonna be d simplest hantaran.saya x akan bazirkan duit.kedekut?sedikit la...saya bukan nak berkira...dari beli bunga2 hidup,or perhiasan mahal2 tu,baik saya wat simple2 jer...lagipun jarang orang nak simpan gubahan hantaran tu...biar la orang nak cakap pe.tu hak masing2.sendiri punya poket,sendiri punya ingat la...ikutkan hati saya x nak pun ada hantaran tu..tapi family dia n mak2 sedara saya cakap x elok kalau xda.so,ok fine...we'll do it!barang hantaran pun bukan barang2 hebat or mewah.barang2 simple n x perlu keluarkan duit banyak sangat.ya saya memang bakal pengantin yg paling cermat.nikah memang la kalau boleh nak sekali je seumur hidup...tapi itu bukan alasan untuk membazir...

saya n tunang bukan la orang senang.family kami pun orang biasa.saya pun cuma kerja gomen n si tunang kerja sendiri.kami impikan sebuah majlis pernikahan yg cukup sederhana n mengikut sunnah...dan ya kami x mampu untuk adakan majlis mewah n glam2 ni...sebab kami fikir duit tu nanti kami boleh gunakan untuk mulakan hidup baru kami nanti...ada yg saya tengok bride to be,setahun nak nikah pun dah macam2 persiapan dorang.perhhh memang hebat.macam2...ok itu kerana dorang mampu.OP sampai cover pre-wed photoshoot,akad nikah,bersanding,bertandang n outdoor photoshoot!MUA untuk 3 majlis.pelamin giler besar.khemah siap scallop colourful ntah berapa bijik.siap kerusi balut..catering lagi utuk berapa ribu ntah guests.baju sampai 5 pasang tukar...goodies bag beli dari Indon bagai...T_T...

mama pernah pesan,majlis perkahwinan bukan untuk kita menunjuk2 or nak bermegah.kita buat setakat kita mampu.jangan peduli orang lain.dorang mampu.or ntah2 dorang hutang sana sini pun kita x tahu..betul jugak kan?watpe wat majlis mewah,hebat tapi hutang sana sini???ada jugak yg wat majlis mewah tapi hutang dulu..then amik duit hantaran untuk cover n bayar vendor sana sini...hmm patut la sesetengah orang duit hantaran tu mewah..well,tepuk hati tanya iman sendiri!membazir tu amalan syaitan..lagi pun,keberkatan lebih penting dari kemegahan...

kalau orang tanya banyak mana pakai duit untuk majlis saya nanti,mesti orang terkejut giler!d truth is,bajet secara kasarnya,under rm7000.sikit kan?orang lain sampai berbelas berpuluh ribu...tapi saya x lebih pun dari rm7000...nanti saya akan reveal satu persatu macam mana nak adakan majlis dalam masa singkat tanpa bazirkan duit or tanpa hutang sana sini or anda nak kahwin tapi xda duit macam saya!hehe..yg penting,cari keberkatan,redha Allah...lakukan apa yg wajib sahaja.. ikut la sunnah...nikah cara Islam...biar la x gah,x mewah...insyaAllah bila ada keberkatan,bila Allah redha,semuanya dipermudahkan..Amin...


No comments :

Post a Comment