Saturday 2 August 2014

Dugaan di saat akhir persiapan nikah

Salam...

Oh Hi!It's already August???


Belum terlambat untuk saya ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri...maaf zahir batin ya....First of all,tahun ini merupakan hari raya paling suram n hambar.seriously.xda langsung rasa kemeriahan hari raya.bukan sebab kitaorang xda baju2 raya....sebab ada dugaan berat untuk kami sekeluarga... T_T.Hari raya pertama.mama masak nasi dagang n kuah kacang+satay goreng dalam kuah tu.ada ketupat n saya buat kek.yg lain2 macam biskut,nasi manis n bla bla bla...Balik dari solat sunat hari raya,xda nak bersalam maaf-maaf ke apa...n tahun ni kami xda gambar family raya..sob..sob..sob...sedihnya...tapi makan tetap best2!TQ mama..lebiu...
Hari raya kedua.Saya belajar masak Nasi Arab Ayam Mandy.Alhamdulillah menjadi...First time tau masak nasi..huhu..Then mama masak Kuzi Ayam.Yang ni memang special sebab juadah wajib setiap kali raya.Resipi tradisi.Sedap sangat.Kalau raya mama x masak kuzi ayam ni,memang x sah la.

Enough with raya.Kat Kelantan xda ok istilah raya selama sebulan!

Hari ni,dah pun 3 Ogos.Ok,baru sedar...bulan depan dah kahwin...gulp!Hari ni masuk ofis,akak kat ofis tanya,dah masuk ogos dah ni.so macam mana preparation????Sejujurnya,terlalu banyak barang2 yg belum dibeli...2 pasang baju,untuk tengah hari n time sambut menantu(bertandang) belum siap jahit.baju akad nikah baru je siap jahit lace.manik belum beli.oh ye,lace n manik saya akan jahit sendiri ye.n untuk veil pun sama..kain pun belum g beli lagi..*sigh..

Barang2 atas pa/hantaran pun masih ada lagi x beli..kasut belum beli.perfume dah beli on9 dengan BodyShop.senang.beli pulak time offer kaw-kaw!memang terbaik r!cincin..hmm yg ni ada something special skit.nanti saya akan post tentang ni.barang2 lain insyaAllah mak2 sedara yg akan sponsor...xde yg glam2 pun..semua makanan jer...x membazir kan?

Apa lagi ya?Pelapik hantaran dah siap balut..cuma tunggu nak gubah untuk final touch n letak barang jer..goodies bag dah ada n barang2 isi dalam tu dah decide nak buh apa cuma lambat lagi kan nak beli...flower crown x beli lagi.bunga tangan pun x beli lagi.x pasti nak buat sendiri or beli yg dah siap.Tu je la kot...

Saya memang mengimpikan satu majlis pernikahan yg cukup sederhana n ringkas.tapi walau sederhana macam mana sekali pun,tetap akan makan duit yg sangat banyak...saya memang xda simpanan.fully bergantung pada duit gaji.sedihkan?gatal nak kahwin tapi duit xde!yup,memang bila difikir balik,memang saya dah wat silap besar sebab tergesa2 bertunang n amik keputusan nikah dalam masa beberapa bulan selepas tunang.saya bukan orang kaya.family saya orang biasa.ada time susah,ada time senang.masalah duit dah jadi kebiasaan.bila saya amik keputusan nak bernikah dalam masa beberapa bulan,memang saya dah jerut tekak sendiri.yg paling best,impian saya selama ini nak further my degree akhirnya tercapai.Alhamdulillah,saya berjaya dapat tawaran sambung degree BBA(Finance) secara PJJ di UITM.daftar 23/8 ni...n yuran pendaftaran RM1400!!!huh what???yes,it's gonna cost me RM1400.how to find that money???sedangkan saya sekarang dah tersepit gila dengan nak pakai duit yg banyak untuk majlis...ayah memang dah x dapat nak tolong sebab kenduri dia ngn mama dah support.si tunang pun dah bagi kata dua.nikah or study?kalau nak dua2 macam mana?sedih...mana nak cari duit banyak tu sedangkan duit nak beli barang persiapan pun x cukup....memang tertekan sangat...berat sungguh ujian dariMu Ya Allah...

Tambah lagi,anak2 kucing DLH saya yg 5 ekor tu,sekor demi sekor mati..T_T...n last tinggal sekor sekarang ni dah lembik sangat..dah xda harapan nak hidup..i guess it was FIP virus sebab simptom2 dia semua ada..tapi x tahu yg mana si pembawa virus tu..kalau x,xda la beban sangat duit sebab at least boleh jual dorang.dapat la menampung sikit perbelanjaan kan?nak tambah lagi dugaan,kereta saya wat masalah pulak...pagi tadi g keje,tayar bunyi..adik cakap tayar macam membengkak.maybe kena tukar lain.dah la absorber tayar belakang dah rosak.aircond pun x terbaiki sampai sekarang.Allah...banyak sangat dugaanMu...


Saya memang hampir give up.mengadu pada mama,mana nak cari duit untuk baiki kete,untuk beli barang2 persiapan lagi?menangis sorang2 dalam bilik sebab rasa down sangat..serabut sangat...Allah je yg tahu perasaan saya sekarang ni...rasa beban sangat.rasa nak lari dari semua ni...sedih..di saat2 macam ni,banyak lagi persiapan belum siap.xtahu nak wat macam mana...rezeki tu semua Allah yg kurniakan..saya cuma mampu berdoa pada Dia semoga dipermudahkan...saya yakin,org yg nak mendirikan rumah tangga ni,Allah murahkan rezeki  n permudahkan urusan mereka..InsyaAllah...





No comments :

Post a Comment